Πως η διατροφή επηρεάζει το χαμόγελό μας

Oυλίτιδα – Μία καθημερινή απειλή των ούλων
Μάρτιος 17, 2017
Επηρεάζει η νευρική βουλιμία τη στοματική υγεία;
Μάιος 4, 2017

To στόμα μας είναι ο καθρέφτης των διατροφικών μας συνηθειών. Η σωστή διατροφή είναι προϋπόθεση της σωστής λειτουργίας του οργανισμού της καλύτερης εμφάνισής του όπως και προϋπόθεση για ένα όμορφο χαμόγελο. Η γενική κλινική εξέταση του στόματος δίνει στον οδοντίατρο μία πρώτη εικόνα των διατροφικών συνηθειών του ατόμου.

Τα δύο μεγάλα προβλήματα που συναντάμε στο στόμα είναι η τερηδόνα και η περιοδοντίτιδα.

Η τερηδόνα καταστρέφει τα δόντια ενώ η περιοδοντίτιδα καταστρέφει το οστό που στηρίζει τη ρίζα του δοντιού. Με τις δύο αυτές παθήσεις έχουμε τελικά την σταδιακή απώλεια δοντιών.

Τα κυριότερα μέτρα για να προλάβουμε αυτές τις παθήσεις είναι η υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών και η καθημερινή περιποίηση του στόματος.

Διατροφή και Περιοδοντίτιδα

Η υγιεινή διατροφή μπορεί να αυξήσει την άμυνα των ιστών γύρω από τα δόντια. Αν συνδυαστεί βέβαια με τον προληπτικό έλεγχο φλεγμονών των ούλων από τον οδοντίατρο.

Ενδεικτικά αναφέρουμε:

  • Η λήψη τροφής με σκληρή σύσταση (μαύρο ψωμί, ινώδη λαχανικά, σκληρά φρούτα κ.λπ.). Προσφέρει στους ιστούς που στηρίζουν τα δόντια λειτουργικά ερεθίσματα, προκαλεί μάλαξη στα ούλα και διαθέτει αυτοκαθαριστική ιδιότητα.
  • Η λήψη βιταμίνης Ε. Που περιέχουν κυρίως τα φυτικά έλαια, οι ξηροί καρποί και τα πράσινα λαχανικά όπως και η βιταμίνη C. (Που βρίσκουμε στα εσπεριδοειδή, στις μαύρες σταφίδες, στο λάχανο, το μπρόκολο, τις ντομάτες, τα μήλα, τις φράουλες, τα κεράσια). Παίζουν ουσιαστικό ρόλο στη διατήρηση της ακεραιότητας των ιστών που στηρίζουν τα δόντια και βοηθούν τον οργανισμό να αποκαταστήσει τους ιστούς που έχουν υποστεί βλάβη.
  • Το ασβέστιο (CA++).Στη δίαιτα ενασβεστιώνει δόντια και οστά. Χαμηλή πρόσληψη ασβεστίου πιθανόν να αυξάνει τον κίνδυνο για νόσο του περιοδοντίου ή να επισπεύδει την εξέλιξη της νόσου. Ασβέστιο βρίσκουμε στο γάλα και στα παράγωγά του στην σόγια, στους ξηρούς καρπούς, στα πράσινα λαχανικά, στο σουσάμι, σε μικρά ποσοστό στα σιτηρά.
  • Η βιταμίνη D βοηθά στην απορρόφηση του διαιτητικού ασβεστίου. Βιταμίνη D βρίσκεται στο μουρουνέλαιο, στα δημητριακά με τον φλοιό, στα ψάρια, στον κρόκο αυγού, στα μανιτάρια, στους ηλιόσπορους, στα φύτρα των σιτηρών
  • Η βιταμίνη Α βοηθά στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος μειώνοντας τις πιθανότητες φλεγμονών των ούλων. Πηγές της βιταμίνης Α είναι το μουρουνέλαιο, το συκώτι, τα καρότα, τα ραδίκια, το σπανάκι, το τυρί, η γλυκοπατάτα, ο μαϊντανός, το βερίκοκο, το μπρόκολο.

Διατροφή και τερηδόνα

Η δημιουργία σφραγισμάτων σε ένα στόμα είναι σίγουρα αποτέλεσμα κακής στοματικής υγιεινής αλλά ταυτόχρονα και κακής διατροφής.

Μερικές μικρές διατροφικές συμβουλές που θα μπορούσαν να συμβάλλουν αισθητά στην πρόληψη των δοντιών από τερηδόνα είναι οι ακόλουθες:

  • Το μέλι, τα διάφορα σιρόπια, το μαντολάτο, το λουκούμι, οι αμυλούχες τροφές, τα μπισκότα, τα αποξηραμένα φρούτα. Έχουν μεγάλη προσκολλητική ικανότητα προς τα δόντια και συνεπώς μεγαλύτερη τερηδονική προσβολή.
  • Η λευκή ζάχαρη είναι ο περισσότερο τερηδονούχος υδατάνθρακας. Η κονιοποιημένη ζάχαρη (άχνη) επειδή παραμένει περισσότερο χρόνο στο στόμα είναι περισσότερο τερηδογόνα από την κρυσταλλική. Ένα γλειφόμενο ζαχαρωτό είναι λιγότερο τερηδογόνο από μία κολλώδη καραμέλα, εξαιτίας της αυξημένης σιαλόρροιας που προκαλεί. Δηλαδή όσο περισσότερο χρόνο παραμένουν στο στόμα τα υπολείμματα των διαφόρων ειδών της τροφής τόσο μεγαλώνει ο κίνδυνος της τερηδονικής προσβολής.
  • Οι πρωτεΐνες δεν προκαλούν τερηδόνα. Ειδικότερα ορισμένες πρωτεΐνες όπως το γάλα και το τυρί έχουν αντιτερηδονικές ιδιότητες
  • Το πιτυρούχο μαύρο ψωμί έχουμε λιγότερο τερηδογόνο από το άσπρο
  • Όσο περισσότερες φορές τρώμε (κύρια γεύματα και σνακ) τόσο περισσότερες επιθέσεις τερηδογόνων οξέων έχουμε. Αφήστε ένα κενό 3-4 ώρες μεταξύ των χρονικών περιόδων που τρώτε και πίνετε και περιορίστε αυτά τα γεύματα περίπου σε 5 φορές την ημέρα.
  • Τα δόντια πρέπει να καθαρίζονται τουλάχιστον 2 φορές ημερησίως με την βοήθεια φθοριούχου οδοντόκρεμας. Η χρήση οδοντικού νήματος ή άλλου μεσοδόντιου μέσου , κρίνεται απαραίτητη για τον καθαρισμό των περιοχών που βρίσκονται ανάμεσα στα δόντια και οπωσδήποτε πρέπει να συνοδεύει το βραδινό βούρτσισμα.

Οι σωστές διατροφικές συνήθειες σε συνδυασμό με τη συστηματική εκπαίδευση σε ζητήματα στοματικής υγείας από τον οδοντίατρο μπορούν να μας εξασφαλίζουν ένα ΥΓΙΕΣ και ΟΜΟΡΦΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ!