Γλυκά και στοματική υγεία : συμβουλές για τις γιορτές

Όψεις πορσελάνης – Η αισθητική επιλογή
13 Μαΐου, 2019
Ζάχαρη και γλυκά
Ζάχαρη: Μήπως καταναλώνετε πολλή «κρυφή» ;
8 Ιανουαρίου, 2020
χαμογελαστό ζευγάρι

Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και μια πληθώρα από μυρωδιές θα κατακλύζει τα περισσότερα σπίτια. Μυρωδιές από κανέλλα, γαρύφαλλο, πορτοκάλι, φρέσκο βούτυρο και τόσες άλλες που ανυπομονούμε να γευτούμε στο γιορτινό μας τραπέζι. Μεγάλη απόλαυση για μικρούς και μεγάλους είναι επίσης και τα γλυκά τα οποία έχουν τιμητική θέση στο τραπέζι των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Όλα αυτά όμως θέτουν σε κίνδυνο την στοματική σας υγεία. Για να προστατεύσετε τα δόντια σας κατά την περίοδο των εορτών μπορείτε να καταναλώνετε γλυκά τα οποία τρώτε εντός ολίγων λεπτών. Δεν χρειάζεται να παρατήσετε τη ζάχαρη ειδικά αυτές τις ημέρες (Χριστούγεννα χωρίς γλυκά γίνεται;), αλλά να ακολουθήσετε τις παρακάτω συμβουλές για να απολαμβάνετε τις γλυκές γιορτινές λιχουδιές και παράλληλα να προστατεύετε τα δόντια σας.

Η συμβουλή μας; Δεν έχει σημασία η ποσότητα των γλυκών που λαμβάνει κανείς (πάντα στα πλαίσια του μέτρου) όσο το χρονικό διάστημα που χρειάζεται για να το καταναλώσει. Όσο πιο σύντομη η έκθεση των δοντιών σε ζάχαρη μετά από κατανάλωση γλυκών τόσο το καλύτερο για το στόμα μας. Πολλοί ασθενείς ωστόσο αναρωτιούνται: τότε πώς μπορώ να απολαύσω ένα γλυκό που μου αρέσει;

Τα ζαχαρωτά (μπαστουνάκια ζαχαρωτών, γλειφιτζούρια κ.α.) είναι ότι χειρότερο μπορεί να προσφέρετε στα δόντια σας από το να απολαύσετε μερικά κομμάτια μηλόπιτας.
Ένα ζαχαρωτό σε μπαστούνι ή ένα γλειφιτζούρι απαιτεί περισσότερο χρόνο προκειμένου να καταναλωθεί σε σχέση με μία μηλόπιτα που χρειάζεται μόνο δευτερόλεπτα, το πολύ μερικά λεπτά.

 ” Όσο λιγότερο εκθέτουμε τα δόντια μας στη ζάχαρη και στα επεξεργασμένα γλυκά τόσο το καλύτερο για τη στοματική μας υγεία “

Τα ζαχαρωτά, οι τσίχλες και τα «σκληρά» γλυκά (π.χ. καραμέλες, γλειφιτζούρια) που είναι αρκετή ώρα στο στόμα σας, προετοιμάζουν το έδαφος για επίθεση των επιβλαβών οξέων στα δόντια.
Γλυκίσματα που πρωτίστως μασιούνται και καταπίνονται άμεσα, όπως για παράδειγμα πίτες γλυκές, κέικ ή μπισκότα, θεωρούνται καλύτερες και πιο ασφαλείς επιλογές. Όσο πιο πολύ «βουτάτε» τα δόντια σας στη ζάχαρη τόσο περισσότερο τρέφετε τα βακτήρια του στόματος ώστε να ενεργοποιήσουν το «χτίσιμο» της μικροβιακής πλάκας.

 

 Tips για να προστατεύσετε τα δόντια σας

  • Προσπαθήστε να τρώτε τα γλυκά των εορτών μετά τα γεύματα. Εάν το γλυκό περιέχει πολύ ζάχαρη, προτιμήστε να το τρώτε μαζί με ένα γεύμα αντί μια άλλη ώρα της ημέρας. Το φαγητό και το ποτό σε ένα γεύμα εμποδίζουν τη ζάχαρη να κολλήσει στα δόντια σας.
  • Ξεπλένετε με νερό μετά την κατανάλωση γλυκού. Το νερό δρα καταλυτικά καθώς εξουδετερώνει τα οξέα του στόματος μετά από ένα γλυκό σνακ. Εάν σας αρέσει μπορείτε να προτιμήσετε και ανθρακούχο νερό ( τύπου Perrier ή Σουρωτή).
  • Μην βουρτσίζετε για μισή ώρα τουλάχιστον εφόσον έχετε φάει κάποιο γλυκό. Τα οξέα του στόματος όταν τρώμε ζάχαρη ή επεξεργασμένα σνακ αφήνουν τα δόντια μας εκτεθειμένα και ευαίσθητα. Όταν τα δόντια έχουν ήδη εκτεθεί στα οξέα το σμάλτο γίνεται μαλακό. Αφήστε τα για 30’ προκειμένου το σμάλτο να σκληρύνει και να γίνει ασφαλές για να βουρτσίσετε τα δόντια σας.
  • Προτιμήστε να φάτε ελαφρά πριν πάτε σε κάποιο χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Μην πηγαίνετε με άδειο στομάχι καθότι είναι πολύ δύσκολο να αντισταθεί κάποιος μπροστά στα τόσα κεράσματα αλμυρά και γλυκά!

 

Επιλογές για κατανάλωση σνακ στις γιορτές

  • Καταναλώστε τυρί. Το τυρί δρα στα οξέα του στόματος και προστατεύει φυσικά τα δόντια από την τερηδόνα.
  • Ανθρακούχο νερό. Αυτού του τύπου νερά περιέχουν ουδέτερο pH το οποίο εμποδίζει την τερηδόνα να αναπτυχθεί μετά από ένα πλούσιο σε οξέα γλυκό ή γεύμα.
  • Φτιάξτε μόνοι σας τρούφες με μαύρη σοκολάτα και βουτυρωμένα αμύγδαλα. Αυτή η συνταγή είναι ιδανική για τις διακοπές των Χριστουγέννων. Μπορείτε είτε να τις μελώσετε είτε να βάλετε ζάχαρη από καρύδα.
  • Προτιμήστε το πιτυρούχο μαύρο ψωμί (ολικής αλέσεως) από το άσπρο καθώς είναι λιγότερο τερηδονογόνο.
  • Καταναλώστε μαύρη σοκολάτα με 70% τουλάχιστον κακάο.
  • Η μηλόπιτα ή οποιαδήποτε άλλη γλυκιά πίτα που συνοδεύει ένα γεύμα μπορεί να είναι μία επιλογή (εφόσον καταναλώνεται άμεσα με μικρές μπουκιές).

 

Ακολουθώντας τις παραπάνω συμβουλές μπορείτε να διατηρήσετε τα δόντια σας υγιή και να χαρείτε άφοβα φέτος τις γιορτές χαρίζοντας φωτεινά χαμόγελα!
ΚΑΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ!!!

Επικοινωνήστε μαζί μας