Σωστή διατροφή για ένα όμορφο χαμόγελο

Τροφές : κακές & καλές για τα παιδικά δοντάκια
22 Ιανουαρίου, 2020
γεύμα με σωστή διατροφή

‘Ενα όμορφο χαμόγελο είναι  από τα πιο δυνατά σημεία της εμφάνισής μας. Η σωστή διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρησή  του . Η ύπαρξη, όμως, όλο και περισσότερων επεξεργασμένων τροφών θέτει σε κίνδυνο την υγεία των δοντιών μας, προκαλώντας  προβλήματα ουλίτιδας και τερηδόνας. Για ένα όμορφο, υγιές,  χαμόγελο σημαντικό ρόλο παίζει τόσο το είδος της τροφής που καταναλώνουμε όσο και η συχνότητα λήψης της. Από τη στιγμή που αρχίζει η πρόσληψη τροφής αρχίζουν και οι επιπτώσεις στο στόμα,  καθώς τα βακτηρίδια στου στόματος αρχίζουν να μεταβολίζουν τη ζάχαρη, που προσλαμβάνουν,  σε οξέα. Τα οξέα με τη σειρά τους επιτίθενται στο σμάλτο των δοντιών, οδηγώντας στην  αποσύνθεσή του. Η κατάσταση αυτή μπορεί να διαρκέσει έως και 20 λεπτά. Άρα, όσο πιο συχνά έχουμε γεύματα – τσιμπολογήματα , τόσο περισσότερο εκθέτουμε τα δόντια μας σε οξέα.

ΖΑΧΑΡΗ: O No 1  ΚΥΝΔΥΝΟΣ ΓΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΕΡΗΔΟΝΑΣ

σταφίδες μέσα σε ξύλινο μπολ δίπλα σε ένα κόκκινο μήλοΗ ζάχαρη αποτελεί τον Νο 1 κίνδυνο εμφάνισης της τερηδόνας, θέτοντας σε κίνδυνο το χαμόγελό μας. Η ζάχαρη που υπάρχει στη διατροφή μας, επιτρέπει στα βακτήρια να πολλαπλασιάζονται και να μεταβολίζουν τη ζάχαρη σε οξύ. Το οξύ με τη σειρά του  διαλύει την αδαμαντίνη, προκαλώντας την καταστροφή του δοντιού. Στον αντίποδα βρίσκει κανείς τις σταφίδες. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι οι σταφίδες περιέχουν ουσίες που καταπολεμούν βακτήρια στο στόμα υπεύθυνα για την τερηδόνα και την ουλίτιδα.

Θα πρέπει να προτιμώνται τροφές που μειώνουν το όξινο pH, π.χ. φιστίκια, γάλα, γιαούρτι και ν’αποφεύγονται  όξινα τρόφιμα, όπως τα εσπεριδοειδή, οι ντομάτες και τα λεμόνια. Τα τελευταία θα πρέπει να να καταναλώνονται ως τμήμα ενός μεγαλύτερου γεύματος προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η οξύτητά τους.
Ακόμη, θα πρέπει να αποφεύγουμε απο τη διατροφή μας τρόφιμα τα οποία προσκολλώνται εύκολα στα δόντια, όπως οι γεμιστές καραμέλες, οι μέντες, τα πατατάκια, τα μπισκότα. Η μεγάλης διάρκειας παραμονής τους  στο στόμα αυξάνει τον κίνδυνο τερηδονικής προσβολής.

Οι καλύτερες επιλογές τροφίμων για την υγεία του στόματος:

ΤΡΟΦΗΜΑ  ΠΛΟΥΣΙΑ ΣΕ ΑΣΒΕΣΤΙΟ :

Μια διατροφή πλούσια σε γάλα,  τυρί και γιαούρτι αποτελεί πηγή ασβεστίου και φωσφόρου, που είναι απαραίτητα για τα δόντια.  Τα προϊόντα αυτά περιέχουν επίσης λιπίδια και αντιβακτηριακά ένζυμα που αναστέλλουν την ανάπτυξη τερηδόνας.

ΤΡΟΦΙΜΑ ΠΛΟΥΣΙΑ ΣΕ ΦΘΟΡΙΟ :

Το φθόριο κάνει ανθεκτική την αδαμαντίνη και το σμάλτο των δοντιών και τα εμποδίζει να διαλυθούν από τα οξέα. Επίσης, μπορεί να επανορθώσει τη ζημιά στην αδαμαντίνη που έχουν ήδη προκαλέσει τα οξέα, εφόσον βέβαια  βρίσκεται στα αρχικά της στάδια. Τέλος, παρεμβαίνει μεταξύ του δοντιού και των μικροοργανισμών που είναι υπεύθυνοι για την εμφάνιση της τερηδόνας. Τροφές πλούσιες σε φθόριο είναι το τσάι, τα ψάρια που καταναλώνονται με τα κόκκαλά τους (π.χ.σαρδέλες), οι γαρίδες και ο σολομός.Τέλος, τα φωσφορικά άλατα, που περιέχονται κυρίως σε φρούτα και λαχανικά, μειώνουν το ποσοστό του σμάλτου που μπορεί να διαλυθεί.

ΤΡΟΦΙΜΑ ΠΛΟΥΣΙΑ ΣΕ ΒΙΤΑΜΙΝΗ C :

Πορτοκάλια, ακτινίδια ,φράουλες, γκρέιπφρουτ, μανταρίνια, μπρόκολο, πιπεριές. Η πλούσια διατροφή σε βιταμίνη C  βοηθά στην επούλωση  των φλεγμονών  και διατηρούν ακέραιους τους ιστούς του δοντιού.

ΤΡΟΦΙΜΑ ΠΛΟΥΣΙΑ ΣΕ ΛΕΚΤΙΝΗ :

Καρότα, πολλά φρούτα και ορισμένα όσπρια. Η λεκτίνη προκαλεί συγκόλληση των μικροβίων, άρα εμποδίζει την προσκόλλησή τους στην οδοντική μικροβιακή πλάκα των δοντιών.

ΟΙ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΠΟΤΩΝ :

Είναι το νερό και κυρίως του φθοριούχο, τσάι χωρίς ζάχαρη ή γάλα. Περιορίστε από την διατροφή σας  την κατανάλωση ποτών που περιέχουν ζάχαρη, συμπεριλαμβανομένων και των μη αλκοολούχων ποτών. Αποφύγετε τη λεμονάδα και τον καφέ ή το τσάι με προσθήκη ζάχαρης. Επίσης  αποφεύγετε να πίνετε τα ποτά γουλιά γουλιά. Η συνήθεια αυτή  εκθέτει συνεχώς τα δόντια σε σάκχαρα, που μεταβολίζουν τα μικρόβια σε οξέα και ευθύνεται έτσι για το σχηματισμό τερηδόνας. Επίσης, τα αεριούχα αναψυκτικά (με ή χωρίς ζάχαρη) λόγω της οξύτητάς τους συμβάλλουν στην καταστροφή της αδαμαντίνης και τη διάβρωση των δοντιών.

Τα SUGARLESS ή SUGAR -FREE τρόφιμα είναι επιβλαβή για τα δόντια ;

Τα Sugarless ή sugar -free τρόφιμα σημαίνει ότι κάποια ποσότητα ζάχαρης δεν προστέθηκε στα τρόφιμα κατά την επεξεργασία τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα τρόφιμα αυτά δεν περιέχουν άλλες φυσικές γλυκαντικές ουσίες, όπως μέλι, μελάσες, εξατμισμένα σακχαρακαλάμων, φρουκτόζη, βύνη κριθαριού ή σιρόπι ρυζιού. Αυτές οι φυσικές γλυκαντικές ουσίες περιέχουν τον ίδιο περίπου αριθμό θερμίδων με τη ζάχαρη και μπορούν να είναι εξίσου επιβλαβείς για τα δόντια.
Επομένως, κατά την αγορά sugarless ή τα sugar-free τροφίμων εξετάζουμε την ετικέτα των συστατικών. Οι λέξεις που τελειώνουν «-οζη» (όπως φρουκτόζη και σακχαρόζη) συνήθως δείχνουν την παρουσία μια φυσικής γλυκαντικής ουσίας. Στην ετικέτα τα βλέπει κανείς συνήθως κάτω από τα σάκχαρα ή τους υδατάνθρακες.

ΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΟΜΟΡΦΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ

  1.  Σπάστε τη διατροφή σας σε συχνά και μικρά γεύματα που θα περιλαμβάνει φρούτα, ωμά λαχανικά, γάλα, τυρί, πιτυρούχο ψωμί και όχι τρόφιμα που περιέχουν μεγάλες ποσότητες ζάχαρης ή προσκολλώνται στα δόντια, όπως μπισκότα, σκληρές καραμέλες, μέντες, κέικ, ψωμιά, muffins, πατατάκια.
  2. Πλήρες πρωινό. Η μη λήψη του έχει ως αποτέλεσμα να μένει νηστικός ο οργανισμός για αρκετό διάστημα, κάτι που θα τον οδηγήσει σε σακχαρούχα μικρογεύματα ή σε λαιμαργία κατά το μεσημεριανό γεύμα, κάτι που και στις δύο περιπτώσεις είναι βλαπτικό.
  3. Προσθέστε στη διατροφή σας  ποικιλία τροφίμων, βασισμένη στο μεσογειακό τρόπο διατροφής .
  4.  Τροφές με πολλές ίνες , όπως φρούτα, ωμά λαχανικά, πιτυρούχο ψωμί, καθλως διαθέτουν αυτοκαθαριστικές ιδιότητες.
  5. Πρωτεΐνες που περιέχονται στο γάλα ή το τυρί, οι οποίες έχουν αντιτερηδογόνο δράση.
  6. Αποφύγετε απο τη διατροφή σας  τρόφιμα με αρκετή ζάχαρη. Προσοχή στις ετικέτες καθώς πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα περιέχουν «κρυμμένη» ζάχαρη.

Συμπερασματικά, φροντίζουμε να ακολουθούμε υγιεινές διαιτολογικές συνήθειες για να διατηρούμε ένα όμορφο, λαμπερό χαμόγελο !

Επικοινωνήστε μαζί μας