Τροφές : κακές & καλές για τα παιδικά δοντάκια

Ζάχαρη και γλυκά
Ζάχαρη: Μήπως καταναλώνετε πολλή «κρυφή» ;
8 Ιανουαρίου, 2020
γεύμα με σωστή διατροφή
Σωστή διατροφή για ένα όμορφο χαμόγελο
28 Ιανουαρίου, 2020

Μπορεί οι τροφές να είναι ιδιαίτερα θρεπτικές για τον οργανισμό μας, δεν είναι όμως το ίδιο ωφέλιμη και η παραμονή τους στα δόντια μας.  Υπάρχουν τροφές που θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωσή τους ή να καταναλώνονται κάτω από συγκεκριμένες οδηγίες των γονιών. Γ ια την ακρίβεια, η  υγεία των δοντιών των παιδιών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την καθημερινή στοματική τους υγιεινή αλλά και από την διατροφή τους.Ας δούμε λοιπον, ποιές τροφές  χαρακτηρίζονται  ως «κακές» για τα παιδικά δοντάκια και όχι μόνο .

 Συνήθως ως << κακές >> τροφές ονομάζουμε αυτές που κολλούν  στα δόντια ή έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε ζάχαρη, σε αυτές  συγκαταλέγονται οι ακόλουθες :

Αποξηραμένα φρούτα:

Κολλάνε πολύ εύκολα στα δόντια και η ζάχαρη τρέφει τα βακτήρια στο στόμα. Η κατάσταση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε οδοντική διάβρωση και τερηδονισμό των δοντιών.

Παγωτά – Αναψυκτικά:

Η υπερκατανάλωση παγωτών και αναψυκτικών είναι πολύ επιβλαβής για τα δόντια, ιδιαίτερα αν λαμβάνονται πολύ συχνά.  Η  τερηδόνα των δοντιών είναι ανάλογη με τη συχνότητα λήψης τερηδονογόνων τροφών.

Μαλακές καραμέλες:

Οι μαλακές καραμέλες κολλάνε στα δόντια, επιτρέπουν στα βακτήρια του στόματος να τρέφονται με τη ζάχαρη της καραμέλας. Αυτό τα κάνει  να παράγουν οξέα και να καταστρέφουν τα δόντια. Κολλούν στα δόντια και παραμένουν πολύ ώρα στο στόμα, μέχρι να λιώσουν.

Καραμέλες:

Οι κλασικές σκληρές καραμέλες, πέρα από το γεγονός ότι μπορούν να προκαλέσουν σπάσιμο των δοντιών, δεν διαλύονται εύκολα στο στόμα. Το  αποτέλεσμα  είναι να παραμένουν αρκετά σ΄αυτό και να δίνουν την ευκαιρία στα βακτήρια, με την παραγωγή οξέων, να διαβρώνουν το σμάλτο των δοντιών.

Αμυλούχα τρόφιμα:

Πατατάκια και λευκό ψωμί κολλούν ανάμεσα στα δόντια. Τρέφουν με αυτόν τον τρόπο τα βακτήρια μέσα στο στόμα, τα οποία με τη σειρά τους δημιουργούν την οδοντική μικροβιακή πλάκα.

 

Αντίθετη δράση από τις «κακές» τροφές έχουν οι «καλές», καθώς διεγείρουν την παραγωγή σάλιου που δρα προστατευτικά ενάντια στην τερηδόνα, την ουλίτιδα και τις στοματικές λοιμώξεις. Σ΄αυτές συγκαταλέγονται:

 

Γαλακτομικά:

Το γάλα, το τυρί, και το γιαούρτι αποτελούν τις κυριότερες πηγές ασβεστίου και φωσφόρου και είναι ωφέλιμα για τη διατήρηση της υγείας των δοντιών.

Φθοριούχα:

Ορισμένα θαλασσινά, οι σταφίδες και το τσάι είναι τροφές πλούσιες σε φθόριο. Το φθόριο κάνει πιο ανθεκτική την αδαμαντίνη (σμάλτο) των δοντιών, προστατεύοντάς τα από τη διάβρωση των οξέων.

Λαχανικά:

Τα περισσότερα φρέσκα λαχανικά π.χ. σέλινο, μπρόκολο όταν καταναλώνονται ωμά είναι ωφέλιμα για τα δόντια.  Λόγω των ινών που περιέχουν απαιτούν παραπάνω μάσημα από τις υπόλοιπες τροφές. Έτσι παράγεται περισσότερο σάλιο, το οποίο μαζί με τα κομματάκια λαχανικών που βρίσκονται στη στοματική κοιλότητα καθαρίζουν την επιφάνεια των δοντιών απομακρύνοντας τα βακτήρια.

 Φρούτα:

Όπως τα λαχανικά, έτσι και τα ωμά φρούτα κινητοποιούν την παραγωγή του σάλιου. Ειδικά τα αχλάδια δρουν πιο αποτελεσματικά στην εξουδετέρωση των οξέων, απ’ότι άλλα φρούτα όπως οι μπανάνες, τα μήλα και τα μανταρίνια.

Τσίχλες:

Χωρίς ζάχαρη, αποσπούν τις τροφές που είναι κολλημένες στα δόντια, ενώ συγχρόνως αυξάνουν και την έκκριση σάλιου το οποίο εξουδετερώνει τα οξέα του στόματο

 

Για να βοηθήσουμε τα παιδιά να υιοθετήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες θα πρέπει οι ίδιοι οι γονείς να ακολουθούμε ένα υγιές μοντέλο διατροφής, δίνοντας το παράδειγμα για υγιείς διατροφικές συνήθειες.

 

Επικοινωνήστε μαζί μας